Engagement als vrijwilliger belangrijke stap voor integratie

Het is in ieders belang, dat van erkende vluchtelingen en van de samenleving, dat asielzoekers die hier zullen blijven zo snel mogelijk volwaardig deel uitmaken van onze samenleving. Beweging.net verwacht niet dat alleen de overheid daarvoor zal of kan zorgen en ziet een belangrijke rol weggelegd voor sociale organisaties, sport- en cultuurverenigingen, jeugdbewegingen, collega's, buren, ouders aan de schoolpoort, ... Draagvlak in de samenleving en een thuisgevoel bij erkende vluchtelingen komt niet vanzelf, daarom is vrijwilligerswerk een belangrijke troef voor succesvolle integratie.

In De Standaard van vandaag 4 januari pleit CD&V dan ook volledig terecht voor meer vrijwilligerswerk voor asielzoekers en erkende vluchtelingen. Beweging.net-voorzitter Patrick Develtere: 'Als we erkende vluchtelingen betrekken bij onze activiteiten en interesse tonen voor hun situatie, dan worden het uitgelezen ontmoetingsmomenten. Dan kunnen verhalen verteld worden, dan kan Nederlands geoefend worden en kunnen ervaringen uitgewisseld worden. Daar tekenen wij voor. We willen samen bouwen aan een gezamenlijke toekomst, aan een kwaliteitsvol leven voor iedereen.'

Tweede stap zetten

'Na het aanpakken van de hoogste noden, moeten we daarom ook een tweede stap zetten', zegt Patrick Develtere. 'We hebben geen tijd te verliezen en moeten zo snel mogelijk werk maken van én goede opvang én succesvolle integratie. Als we geen inspanningen doen, dan geraakt wie hier blijft heel moeilijk aan werk. Dan vinden kinderen moeilijk de weg naar school. Dan heeft wie wil, zal en mag blijven, het veel moeilijker om een geschikte woning te vinden, om een leven uit te bouwen. En dan weten we nu al dat we over enkele jaren met zekerheid zullen zeggen dat de integratie mislukt is. En dat wil niemand, daar wordt niemand beter van.'

Ondersteuning nodig