Student-vrijwilliger

In het kader van de ‘Week van de vrijwilliger’ organiseerde het departement PXL-Social Work onlangs het geslaagde ‘Salon van de vrijwilliger’. Bijna 50 organisaties konden daar hun netwerk versterken én nieuwe vrijwilligers aantrekken. Naast de vrijwilligersbeurs kon men er ook terecht voor meer info over vrijwilligerswerk.

20160404 vrijwilligerswerk

Het is haast vanzelfsprekend dat deze studenten, onze sociaal werkers van morgen, zich maatschappelijk engageren. Maar via dit salon trachtte de school hen toch nog aan te moedigen hun rol als ambassadeurs van het vrijwilligerswerk op te nemen en zo met hun goesting voor het vrijwilligerswerk anderen aan te steken. Want ondanks het enthousiasme van velen blijft de nood aan (jonge) vrijwilligers groot, is het voor talrijke organisaties een uitdaging om hun vrijwilligersbestand op peil te houden.

De aanwezige studenten leerden er alvast dat vrijwilligerswerk al lang de sfeer van geitenwollen sokken ontgroeid is. Maar ook de enorm grote diversiteit in het vrijwilligerswerk viel op: van het schrijven in ledenboekjes tot beheerswerken in bossen, van helpen in het ziekenhuis tot de boekhouding doen van de turnclub en bestuurder zijn in een sociale werkplaats, ... Ze leerden dat vrijwilligerswerk zowel doeners als denkers nodig heeft.

Tegenwoordig is het vooral in om student-ondernemer te worden. Universiteiten en hogescholen introduceerden in bijna elke opleiding de “inleiding tot bedrijfsbeheer”. Sommige student-ondernemers worden zelfs financieel ondersteund. Het ondernemerschap wordt de hemel in geprezen.

Verdient het vrijwilligerswerk deze aandacht ook niet? Heel wat organisaties, verenigingen, buurthuizen en diensten hangen in belangrijke mate af van de inzet van vrijwilligers. Zonder hen zou de samenleving vierkant draaien.

Ik daag de PXL uit volgend jaar een “Vrijwilligerssalon” te organiseren in hun PXL-congrescentrum zodat niet alleen de “sociale werkers” maar al de PXL-studenten warm gemaakt worden voor vrijwilligerswerk. Dat kan alle competenties goed gebruiken , ook die van de IT’ers, communicatiemensen, kunstenaars, businesslui en marketeers in spe.
Buiten het goede gevoel dat men krijgt door iets voor niets te doen voor anderen, doen de studenten ook nieuwe competenties op die waardevol zijn in hun latere carrière. Over de hele lijn een X-ervaring.