Jaarverslag 2020

Knipsel copy copy copy copy

2020, was me dat een jaar… Een jaar van stormen, bosbranden, branden in een vluchtelingenkamp, een sprinkhanenplaag, een havenexplosie, Black Lives Matter… En van dat ene beestje met sterallures dat zorgde voor de grote anderhalvemeter-show met knuffelcontacten, lockdowns, huidhonger, mondkapjes-mode, zeilknuffelen… en voor coronabuikjes.

Het was een jaar dat af en toe getekend was door individualisme. Dat bleek vooral uit de hamsterwoede en lockdownfeestjes... Het was ook een jaar waarin we veel geleerd hebben. Over onszelf, onze weerbaarheid, maar zeker ook over de grenzen van onze (welvarende) maatschappij. Het toont dat we uiteindelijk afhankelijk zijn van elkaar en van hoe we met elkaar omgaan.

Het toonde tevens het belang van een sterke overheid. We kunnen kritiek hebben op de manier waarop en ja, alles kan beter, maar het is wel ons systeem en onze sterke sociale zekerheid, die solidaire basis, die er nu voor zorgt dat velen het hoofd wél nog boven water kunnen houden.Corona legde en legt vele ongelijkheden bloot. De breuk tussen mét en zonder: partner, tuin, laptop, thuiswerk… en voor sommigen fundamenteler: huis, eten, zorgvragen, ondersteuning, begeleiding.

Het zal nodig zijn om, nu we weer perspectief krijgen op vlak van gezondheid, ook de juiste vragen te stellen over hoe we onze maatschappij in de toekomst willen en kunnen organiseren. Laat ons daarbij vasthouden aan die sociale zekerheid en de sterke basis van solidariteit. Want ook dat typeerde het jaar, een jaar van solidariteit. Ongezien en deugddoend. Het zit duidelijk ingebakken in ons allen. Da’s hoopvol! Al hoop ik meteen dat die in 2021 wat verder reikt dan anderhalve meter… Daar ligt een grote uitdaging…

Ondanks het bijzondere jaar 2020 is er nog heel wat gebeurd bij beweging.net West-Vlaanderen. Met onderstaand jaarverslag nemen we je mee doorheen de verschillende verwezenlijkingen.

Heb je tips of opmerkingen, laat het zeker horen via

Lees hieronder het jaarverslag 2020

Je kan het jaarverslag ook hier downloaden.

Jaarverslag 2020 beweging.net West-Vlaanderen