Iedereen verspillingsvrij

De lokale Sint-Vincentiusvereniging wil van Heusden-Zolder de eerste verspillingsvrije gemeente maken. Deze verenigingen willen de armoede in hun gemeente aanpakken. Hun vrijwilligers verdelen elk jaar steeds meer voedselpakketten, kleding, speelgoed en huisraad. Dankzij pakketten die zij van de Europese Unie krijgen, maar gelukkig ook via schenkingen van lokale handelaars. De supermarkten leveren intussen al heel wat meer inspanningen om voedselverspilling te verminderen.

20160912 sint5

Verdeling van overschotten wordt echter nog teveel afgeremd door beperkende regels en wetgeving. Daardoor verdwijnen er toch nog heel wat voedseloverschotten in afvalcontainers. Eetbaar voedsel. Door de stijgende armoede kan het aanbod van de Sint-Vincentiusverenigingen de vraag niet meer volgen. Daarom zoeken zij creatieve manieren om voedselverspilling tegen te gaan. Een label voor voedselverspillingsvrije gemeenten kan zeker helpen.

Het zijn jammer genoeg niet enkel de warenhuizen die hun voedseloverschotten in de vuilniscontainers dumpen. Ook wij als consument moeten in eigen boezem durven kijken. Waar zijn die kromme komkommers, rechte bananen en aardbeien met witte stippen? In onze supermarkten vind je ze niet. Omdat wij geen ‘ugly foods’ willen kopen. Ze blijven jammer genoeg op het veld liggen, terwijl ze even lekker en voedend zijn.

We kopen over het algemeen meer voedsel dan we nodig hebben. We laten ons te makkelijk verleiden door speciale aanbiedingen zoals ‘3 voor de prijs van 2’. Het overschot gooien we te snel weg. Geef voedsel weg voor het bedorven of vervallen is. Deel je overschotjes met de buren of met iemand die het financieel moeilijk heeft.

Er is niet één hoofdschuldige. Wie een inspanning levert, zou anderen moeten bekeren in plaats van enkel zijn eigen gedrag aan te passen. Dan kom je al een heel eind. Mensen en organisaties vinden verandering moeilijk. Ze moeten de juiste balans vinden tussen creatieve en kleinschalige voorbeelden en die laten zien: “Jongens, het kan wel!” Tot we op een omslagpunt komen waarbij die kleine voorbeelden de maat gaan bepalen.

Een pluim voor de Sint-Vincentius-vereniging!