De strijd gaat voort

De Internationale Vrouwendag dit weekend staat voor solidariteit en strijdbaarheid van vrouwen overal ter wereld. Vrouwen komen samen om de vooruitgang in de strijd voor gelijke rechten en vrijheden te vieren. Er is al heel wat vooruitgang geboekt, zeker in West-Europa, maar we zijn nog lang niet op het punt waarop de Internationale Vrouwendag overbodig is geworden.

20150303 destrijd

Anno 2015 is er al veel om te vieren, maar ook nog meer dan genoeg om bij stil te staan. Meer vrouwen dan ooit zijn in België financieel zelfredzaam, maar tegelijk zijn vrouwen oververtegenwoordigd in de armoedecijfers, ook in Limburg. Het onderwijsniveau van jonge vrouwen is hoger dan dat van jongens. Vanwaar dan de blijvende discussies over quota voor vrouwen in topfuncties en bestuursraden?

Vorige week lazen we nog in de krant dat de raad van veertien wijzen die onze minister van Defensie moet adviseren geen enkele vrouw telt. Pardon? Moet de overheid niet het goede voorbeeld geven? "We hebben onze wijzen gezocht in de academische en diplomatieke wereld, de pers en het leger zelf. Het kabinet heeft een zeer uitgebreid netwerk, maar op die lijsten stonden geen vrouwen die de nodige expertise hadden“, klonk het verontschuldigend. Wel, als die netwerklijstjes geboren worden in de loges van voetbalstadions en op andere netwerkevents zal het nog lang duren vooraleer zulke vrouwen gevonden worden.

En meer vrouwen zoeken, moeten ze liefst niet doen om hun imago op te krikken. De cijfers zelf zijn niet zo belangrijk, wel wat ze teweegbrengen. Om naar een inclusieve bedrijfscultuur te gaan, moet je diversiteit aantrekken. Dat moet het einddoel zijn: zoveel mogelijk standpunten, opinies en invalshoeken meenemen in je beleid. En we weten het al langer dan vandaag: een hoger aantal vrouwen in directiecomités en bestuursraden zorgt voor meer integriteit.

Pas als vrouwen in voldoende aantallen mee macht uitoefenen en beleid uittekenen, krijgen we een samenleving die echt werkt voor iedereen, inclusief alle vrouwen.

Dus laten wij alsjeblieft verder gaan met ‘e-vrouw-ciperen’.