Huurgordijnen

Opvallende krantenkop afgelopen weekend: “Amerikaanse militairen zoeken huizen in Zutendaal”. Waarna het verhaal volgt van een Zutendaals vastgoedbedrijf dat huurwoningen zoekt voor 30 G.I. Joe’s, nog voor de zomervakantie. Liefst met gordijnen. Nieuws heet dat.

20170515 tehuur copy

Andere vastgoedbedrijven en projectontwikkelaars gingen hen de afgelopen maanden al voor. Al dan niet gesteund door een voor de verandering blauw geverfde BV, kregen ze in de media gratis promotie om de verkoop van prestigieuze lofts, appartementen, studio’s en studentenkamers een duwtje in de rug te geven. Niet op de betalende immo-pagina’s. Onder het mom van groot nieuws verschenen er halve krantenpagina’s met foto.

Wonen is een basisrecht dat al sinds 1994 in onze grondwet opgenomen is.

In Limburg zijn verschillende organisaties, verenigingen, OCMW’s en vrijwilligers dagelijks op zoek naar betaalbare huisvesting voor hun cliënten, leden, familie en kennissen.

De vraag naar betaalbare en kwalitatieve huisvesting is al vele jaren groot. De zoektocht ernaar loopt voor kwetsbare huishoudens bijzonder moeilijk. Eind 2015 wachtten 15.655 mensen op een betaalbare sociale woning in Limburg. Wetende dat er eind 2015 19.642 sociale huurwoningen en 1.581 huurwoningen via sociale verhuurkantoren verhuurd waren en dat de gemiddelde wachttijd in Limburg 3 jaar en 6 maanden is, belanden velen van hen in het grijze marginale wooncircuit van bewoonde caravans, gemeubileerde kamers, huisjesmelkerij, krakers en dak- en thuisloosheid.

Het lijkt me dan toch vanzelfsprekend dat zij ook wat hulp krijgen in hun zoektocht. Net zoals Amerikaanse militairen of potentiële loftkopers in hartje Hasselt.
De zoektocht van deze 15.655 Limburgers naar betaalbare huurwoningen is even acuut en zeker ook minstens een halve pagina in onze kranten waard. Met als titel: “Meer dan 15.000 Limburgers zoeken betaalbare huizen in Limburg.” En ondertitel: “Onze sociale verhuurkantoren kunnen daarbij helpen.”

Iedereen kan zijn of haar woning verhuren via de SVK’s en zo genieten van heel wat voordelen, zoals huurgarantie, renovatiepremies, fiscaal voordeel, verlaagd tarief op onroerende voorheffing, geen risico op leegstandsheffing, geen gerechtelijke procedures, onderhoud van de woning, enz.

En hun klanten huren ook zonder gordijnen.